Agder modellflyklubb
  • Facebook
Finn oss på facebook!
  • Hjem
  • Trivselsreglement
  • Modellflyhåndboka
  • Diverse
    • Om oss
    • Referater og dokumenter
    • Diverse
    • Flyreferater
    • Treff og konkuranser
    • Tips og triks fra våre medlemmer
    • Fra hobbyrommet
    • Seilfly
  • Terminliste 2025
  • Bli medlem
  • Kontakt
Søk...
  • Home
  • Artikler
  • Flyreferater
  • Flyging første søndag i advent

Flyging første søndag i advent

30. november 2009 / Are Vegusdal / Flyreferater
01_p-plassen.jpg

01_p-plassen.jpgDet var meldt bra vær denne dagen og dagen falt sammen med et lite spørsmål om vi skulle ta en liten dugnad for å klargjøre bua og sjekke utstyr før vinteren. Jeg har lenge hatt P 47 Thunderbolt fra CMPro stående klar for jomfrutur i påvente av klarvær og vindstille samt en anledning til å smyge meg opp på Evje.

02_klargjring_katana.jpgVel, i dag var dagen her, bilen ble som vanlig lastet med et par tre fly – sånn for sikkerhetsskyld.

Når dugnaden var overstått – se annen artikkel, startet flygingen for de fremmøtte. De fremmøtte denne dagen var Sverre, Georg, Øyvind, Arvid, Alf Rune, André og meg. Været var for så vidt fint, lite vind og relativt ok temperatur, i alle fall frøys ikke jeg på fingrene.

Alf Rune med en stor Katana og Arvid med en Decatlon, var kjappest til å komme seg i lufta. Alf Rune vant konkurransen om å komme kjappest ned også, trist det der, men med litt lim så er den som ny.

Havarikommisjonen konkluderte med litt for magert innstilt motor i det kjølige været.


16_andr_-_en_glad_gutt.jpgEtter at Katanaen var bragt til ro i hengeren fortsatte Alf Rune med et Graupner seilfly Øyvind hadde med seg en isoporseiler som fikk luftet seg noen ganger. Georg fikk luftet traineren og Sverre hadde med seg en Ultra Stick som også fikk seg noen runder red oppe. Tror sannelig den kom seg hjem i hel tilstand også. André hadde med seg jet-traineren som fikk luft under vingene og fly slik jetfly gjør med mye ståk og bråk – skalalik er lyden.


18_nebbdyret_ser_molefunkent_ut.jpgEtter hvert ble batteriet til P47 ferdig ladet og jeg fikk puttet det på plass i flyet. Rorutslag ble kontrollert og CG ble sjekket, Alf Rune stilte opp som co-pilot og moralsk støttespiller. Det viste seg kjapt at flyet tryner lett ved Take-off, løsningen ble å holde høyderor mens farta bygde seg opp og slippe opp gradvis. Det fungerte og etter tre forsøk var flyet i lufta, med 4S LiPo og 13×8 i nesa var det så vidt krefter nok til å komme opp i lufta – føltes i hvert fall slik, m.a.o. ingen rakett opp fra bakken dette her. Det var noe uvant for meg og egentlig litt overraskende at det ikke var mer ”gnell” over det enn dette, mulig at temperaturen driver litt ap med LiPo-cellene.

Når flyet var kommet opp i litt betryggende høyde, måtte jeg justere litt på balanseror for å få det til å fly rett og det var alt som trengtes – den fløy som på skinner. Jeg tok flyet opp i tre fire tabbehøyders høyde og dro av gassen, intet annet skjedde enn at nesa vendte nedover og flyet gikk inn i en slak nedstigning. Testet ikke stall-egenskapene, jeg regner med den dropper en ving og spinner nedover ukontrollert dersom jeg prøver. Andre som har testet denne flytypen sier at det skjer – så da vet en på en måte det da.

Et annet tips jeg har fått er å holde farta oppe under landing, jeg tok flyet inn for landing og lot det komme inn over stripa, et par meter over bakken kuttet jeg trottelen og lot det gli inn mens jeg matet inn høyderor. Flyet flatet ut så fint som bare det og landet pent på hovedhjulene og rullet bortover, dessverre glemte jeg at flyet tippet lett over og sluttet å mate høyderor – pilotfeil med tryning som resultat. Jeg synes ikke at landingshastigheten var spesielt høy, ingen trainer hastighet men ikke langt unna heller.

Siden det var jomfrutur og fordi jeg synes det virket som om flyet ikke direkte var overmotorisert, for å si det slik, ble turen ble gjennomført med full speed for det meste av tiden. Ca 7 minutter varte turen og jeg puttet tilbake 3097mAh på batteriet, det skulle gi meg ca 9,5 min flytid totalt innenfor 80% av batterikapasiteten.

Selv om jeg bare fikk en tur med P47 i dag er jeg fornøyd, flyet viste seg å fly som bare det. Farta er mer scalariktig, men jeg kommer til å oppgradere til 5S LiPo til neste gang, jeg liker å ha litt mer krefter til rådighet enn det jeg hadde i dag.

Mvh are

 

04_opp_mot_vinden.jpg 03_decatlon_klar.jpg 05_innta_plassene_klar_ferdig_g.jpg 19_vel_oversttt_jomfrutur.jpg
06_rett_som_rnen.jpg 07_ut_av_depot.jpg 08_da_er_vi_klar.jpg 09_katana_i_lufta.jpg
10_trainer.jpg 11_det_diskuteres_bil.jpg 12_innhenting.jpg 13_havaristen.jpg
14_decatlon_inn_for_landing.jpg 17_klargjring_av_jet.jpg 20_jet_take-off.jpg 21_oppover_med_bulder_og_brak.jpg
22_landing.jpg 15_havarikommisjonen.jpg    

  

Kommentarer er stengt.

Hvor er vi:

Veibeskrivelse

Ved uhell, klikk på bildet

Klikk for å gå til Norsk tipping og legg til klubben som grasrot mottaker

Facebook Pagelike Widget

Logg inn

Glemt passord?

© 2004-2024 Agder modellflyklubb. Alle rettigheter forbeholdt. Nettsiden levert av Nordic Hosting AS.
  • Sidekart
  • Kontakt