Agder modellflyklubb
  • Facebook
Finn oss på facebook!
  • Hjem
  • Trivselsreglement
  • Modellflyhåndboka
  • Diverse
    • Om oss
    • Referater og dokumenter
    • Diverse
    • Flyreferater
    • Treff og konkuranser
    • Tips og triks fra våre medlemmer
    • Fra hobbyrommet
    • Seilfly
  • Terminliste 2025
  • Bli medlem
  • Kontakt
Søk...
  • Home
  • Artikler
  • Flyreferater
  • En jomfruelig opplevelse

En jomfruelig opplevelse

10. februar 2008 / Jo Erlend Thunberg / Flyreferater
Like før Porteren gjenforenes med moder jord

Like før Porteren gjenforenes med moder jordMorgenen rant opp med tåke i Kristiansand, håpet om flyging steg omvendt proporsjonalt med tykkelsen på tåkelaget som ble behørig inspisert mens morgenkaffen fuktet en groggy søndagshals.  Etter "en kjæft kaffe" ble beslutningen tatt – dette var dagen for å teste det nye slepeflyet, en Pilatus Porter fra Topmodel.
Behovet for å tørke støv av modellen før jomfrutur sier noe om været vi har hatt den siste tiden.  Men endelig kom det en dag der værgudene skulle vise seg fra en mer medgjørlig side – dog satt det langt inne.  Oppover dalen så det forholdsvis bra ut, men fra Hornes og opp til Evje sank stemningen men håpet levde.  Forholdene på plassen var gode, med opptil flere islagte rullebaner spredt utover jordet. alt skulle dermed ligge godt tilrette for en fin flytur.  Luften var helt stabil, ikke en bevegelse i flyet som ikke hadde relasjon til stikkebevegelse – rett og slett perfekt!

Takk til Rolf for bilder! 


Forbiflyging - en av mangeModellen er 2,50m i vingespenn, veier rundt 8kg. og får fremdrift av en Roto 35Vi bensinmotor med en 19×10 propell.  Flaps er selvsagt på plass på denne STOL-maskinen. Motoren har gått noen få tanker på forhånd og fikk derfor litt rik blanding – men stabil og fin tomgang og 
generell driftsikkerhet gjorde at jomfruturen ble gjennomført nå tåken lettet.

Bortetter isen med litt over halvt pådrag, uten flaps, steg modellen fint mot himmelen. Deilig!

Tre klikk ned og to til vendre var det som skulle til før den var trimmet inn.  Alt var dønn stabilt, og flyet var meget responsivt på alle ror; litt expo skal legges inn sammen med ytterligere en dash dykkror i flap->elevator mixen.  Det meste av turen ble gjennomført mellom 1/3 og 1/2 gass, fullt pådrag viste at det er meget godt kraftoverskudd til fremtidige seilflyslep.   For dette er en modell som skal brukes til det motorfly er best egnet til – få seilfly opp i luften 😉  Så alle dere som har en seiler liggende på hobbyrommet, sleng inn et slepefeste og ta med deg herligheten til Evje; jeg skal ikke være vanskelig på den resterende biten.  Etter en skikkelig kosetur med koordinerte svinger, diverse low-pass og stor grad av trivsel forsøkte jeg et par landingsinnlegg uten flaps; men modellen seilte uanstrengt forbi.  Opp igjen, rundt og ned med låvedørene; modellen kom ned i et bedagelig tempo og satte seg rolig ned på isen.  For en fin følelse det er å ha fullført en vellykket jomfrutur, konstarere at modellen flyr aldeles nydelig og at den tar seg meget godt ut i lufta.  Og tenk bare når den har en vakker skalaseiler hengende på slep – det blir en estetisk nytelse det hele.  Flere bilder er lastet opp i fotogalleriet

Til dere andre som var på Evje i dag, takk for laget og beklager at denne artikkelen ble en tanke selvsentrert. Håper det kommer et generelt referat fra en av dere…..

 Inn for landingEtter landing, ikke rart det kom sakte ned.Fly by i trolske omgivelserLow pass - høy trivsel

Kommentarer er stengt.

Hvor er vi:

Veibeskrivelse

Ved uhell, klikk på bildet

Klikk for å gå til Norsk tipping og legg til klubben som grasrot mottaker

Facebook Pagelike Widget

Logg inn

Glemt passord?

© 2004-2024 Agder modellflyklubb. Alle rettigheter forbeholdt. Nettsiden levert av Nordic Hosting AS.
  • Sidekart
  • Kontakt