Agder modellflyklubb
  • Facebook
Finn oss på facebook!
  • Hjem
  • Trivselsreglement
  • Modellflyhåndboka
  • Diverse
    • Om oss
    • Referater og dokumenter
    • Diverse
    • Flyreferater
    • Treff og konkuranser
    • Tips og triks fra våre medlemmer
    • Fra hobbyrommet
    • Seilfly
  • Terminliste 2025
  • Bli medlem
  • Kontakt
Søk...
  • Home
  • Artikler
  • Fokker DVII, langtidsprosjekt

Fokker DVII, langtidsprosjekt

15. april 2017 / svemoe / Artikler, Fra hobbyrommet
0


Dette er historien om byggingen av Fokker DVII i skala 1:5. En modell av et fly som på kort tid ble så fryktet at det til dags dato er det eneste fly som er blitt spesielt nevnt i en våpenhvileavtale. Min modell oppnår neppe berømmelse av samme dimensjoner som forbildet, men jeg skal ihvertfall gjøre et hederlig forsøk på å ikke skjemme den ut i det minste.
Wink


 

 


For to-tre år siden var jeg veldig aktiv på et forum som heter RCScalebuilder. Dette forumet er dedikert til skala og har etter hvert trukket til seg ganske mange av tungvekterne innen skala bygging. Dave Platt er bare et av flere kjente navn som kan nevnes her.

Gjennom dette forumet kom jeg i kontakt med en skotte, Donny Wilcox, som var et rent naturtalent til å finne gode og enkle løsninger på ting samtidig som han var utrolig dyktig til å konstruere og bygge fly fra epoken rundt første verdenskrig. Donny hadde konstruert en Fokker DVII og hadde tenkt å legge ut tegningene som gratis nedlasting hos RCScalebuilder. Han hadde bygget et eksemplar selv, men trengte en uhildet tilbakemelding på hvordan tegningene egnet seg og hvordan de var å bygge etter, og jeg lot meg overtale.

 

 

Imidlertid måtte jeg først gjøre ferdig en Gloster Gladiator før jeg kunne begynne på prosjektet, og da jeg endelig var klar oppdaget jeg at Donny hadde sendt meg feil tegninger til øvre vinge. Jeg tok kontakt med Donny, men grunnet private forhold i hans familie var ikke modellflyging høyest oppe på hans prioriteringsliste akkurat da, og jeg ville ikke presse på ham.

Uansett så var interessen for Fokker DVII, eller «1.verdenskrigs Spitfire» som den også er blitt kalt, uhelbredelig blitt vekket, og jakten var igang for å finne tegninger i ønsket skala, dvs. 1/5.

Tegningene dukket opp i en konstruksjonsartikkel i det engelske magasinet Flying Scale Models og var tilgjengelige i både skala 1:5 og 1:4. Tegningene var laget av australieren Gary Sunderland, som også hadde forfattet artikkelen.

Tegninger ble bestilt fra England, og de svarte absolutt til forventningene. De ble nøye gjennomgått og en diger haug materialer ble bestilt inn fra Øgrey Hobby i Egersund. Det var blitt vår 2007, men jeg var endelig igang.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Jeg fikk bygget en del på kroppen, så langt som dere ser på bildet, før jeg krasjet den før omtalte Gladiatoren på Evjetreffet, og reparasjoner måtte prioriteres. Nå er ikke Gladiatoren ferdig reparert, men nå har jeg lyst til å bygge litt Fokker igjen, så da så.

Jeg har nettopp fått bilder og treplanskisser fra Bob Banka i California, og nå er det innredningen av cockpiten som står for tur. Slike ting er ofte det som gjøres sist, men denne gangen gjør jeg det før jeg kler igjen alt sammen. Det er gjerne litt lettere å komme til da.

Jeg skal prøve å holde dere oppdatert etter hvert som arbeidet går fremover. Nå får dere bare ha God Jul til vi ses igjen!

 

Sverre

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Nå har det gått et lite stykke tid, og det er vel på tide med en liten oppdatering. Det står 8.mars på kalenderen og som dere ser, så er "Ernst" ankommet, fra England av alle steder! Man må jo anta at han har sittet i krigsfangenskap siden 1918, så vi får jo håpe at hans evner som pilot ikke har blitt for mye svekket på de siste 90 år. Undertegnede skal ihvertfall gjøre et hederlig forsøk på å assistere etter beskjeden evne når den tid kommer. Inntil da hadde det jo vært å foretrekke at han ikke stakk nesen sin for mye opp i arbeidet.

 

 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


De gangene jeg har klart å jage "Ernst" ut av cockpiten har jeg kun fokusert på interiøret og forsøkt å finne ut hvordan alt skulle lages. Materiallisten har bestått av det meste som man finner i en moderne husholdning, såsom tannpirkere, messingstifter, flaskekork, gresstrimmertråd mm. Bare sånn for ordens skyld bør det vel også nevnes at siden dette er en krigsmaskin av tysk opprinnelse, så er det også brukt en tomhylse i kaliber 9mm Parabellum ( eller "Luger" som amerikanerne kaller den ) til en del av den avbildede bensinpumpen. Kort sagt: Kun småting som bør finnes i enhver velutstyrt husholdning.

 

 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Det siste bildet i denne omgang er av noen deler som er omtrent ferdige, men ennå ikke montert. Det er den før omtalte håndpumpen for bensin, en turteller og selve stikka. Alt er ikke hundre prosent skala, men godt nok til å se bra ut. Mitt mål har aldri vært og vil aldri bli å bygge museumskala. Jeg ønsker å få en modell jeg kan fly med og være litt stolt av å vise frem.

Nå tror jeg imidlertid jeg blir nødt til å prioritere Gladiatoren igjen hvis jeg skal få den på vingene igjen før sommeren. "Ernst" protesterer vilt på at jeg skal "mekke" på "der Engländer" før hans Fokker er ferdig, men jeg får heller bare ta den krangelen. Det er tross alt jeg som har nøkkelen til våpenskapet! Vi ses.

Sverre


Nå har det gått mange år, og vi skriver påskeaften 2017. Dessverre har ikke artikkelen blitt fulgt opp slik som intensjonen var en gang, men det får heller stå sin prøve. Jomfruturen ble tatt på Evje i går, dvs. Langfredag, i et alldeles strålende vær.
Jeg hadde etter hvert brukt opp alle unnskyldninger for å utsette det uunngåelige og måtte bare la det stå til. Publikum, dvs. Kenneth, Ivar og Rolf ventet i spenning mens jeg selv var nær ved å skjemme meg ut både på den ene og den andre måten.
Motoren var helt ny og gikk med en litt stor propell for innkjøring, så den var stilt svært rikt uten at det virket som den led noe under det. Take-off ble en svært udramatisk greie på underkant av halv gass og etter et par trimrunder fløy den helt fint. Den behøvde noen klikk med høyre balanserorstrim og ellers nesten ingenting. Balansepunktet kan nok med fordel justeres litt fram for å få den noe mindre følsom på høyderor, men den viste seg å ikke være kritisk da det ene blyloddet som var lagt i nesen løsnet og falt lenger bak i kroppen senere på dagen. Den svingte forbausende godt bare med balanseror uten å henge med halen, og sideroret var nesten sjokkerende effektivt. Det hjalp litt med expo både på høyde og sideror.
Jomfrutur og senere turer utover dagen ble flydd uten de store krumspring, både for å venne seg til en ny modell og få slutt på raslingen i kneskjellene, samt for å spare motoren som egentlig gikk med en litt stor propell for innkjøring. Det hadde ingen hensikt å ta noen sjanser.
Alt i alt et vellykket prosjekt, men det skulle jo bare mangle etter så mange år!
Jeg lar bildene tale for seg selv, så ses vi igjen på Evje.

Sverre








 

 

Legg igjen en kommentar

Du må være innlogget for å kunne kommentere.

Hvor er vi:

Veibeskrivelse

Ved uhell, klikk på bildet

Klikk for å gå til Norsk tipping og legg til klubben som grasrot mottaker

Facebook Pagelike Widget

Logg inn

Glemt passord?

© 2004-2024 Agder modellflyklubb. Alle rettigheter forbeholdt. Nettsiden levert av Nordic Hosting AS.
  • Sidekart
  • Kontakt