Årets norgesmesterskap i skala ble avholdt på Evje 8. og 9. september. Det ble konkurrert i klassene F4C, som er den offisielle mesterskapsklassen, og F4H, som inntil videre er såkalt norsk klassemesterskap. Invitasjon var også gått ut for klassen F4G, dvs. fly med vekt fra 15 til 25 kg, men pga. bare en påmelding ble denne tatt inn i F4H-klassen.
Undertegnede hadde fri fra jobb fredag 7. og reiste tidlig til Evje for å starte opprigging. Første deltaker, Jan Lødner fra Forus RCK, hadde allerede ankommet torsdag kveld og hadde overnattet i campingbil på plassen. Utover dagen ankom stadig flere, både funksjonærer og deltakere, og vi fikk rigget en grei camp på jordet rett ved siden av depotet. Oppsetting av de nødvendige telt til kiosk og statisk bedømming ble litt mere spennende enn vi hadde håpet, da vinden tok ganske godt utover ettermiddagen. Løsningen ble å vri bussen vi hadde lånt slik at den ga en smule ly for teltene så mye at vi fikk satt de opp. Dessverre oppdaget vi etterpå at vi hadde kommet i skade for å gjemme bort kiosken slik at ingen så den. Vel vel, vi klarte ihvertfall å markedsføre den godt nok i løpet av helga allikevel. Med enkelte små tilløp til panikk klarte vi å komme i mål med de tingene vi hadde satt oss fore å få gjort på fredagen, og kunne gå til ro etter et lite uformelt sosialt samvær.
Lørdagen opprant med fint vær og litt vind, helt i tråd med værmeldinga for en gangs skyld. Statisk bedømming for F4C ble satt i gang rett etter kl. 0900 med dommere Lars Siggerud fra Bærum og vår egen Arvid Simonsen. Flyging i klasse F4H startet ca. kl. 1000 med undertegnede og Narve Jensen fra Drammen som dommere. Første mann ut var vår egen Kenneth Lunde med sin SV4B Stampe. Kenneth viste til fulle at han kjente modellen sin og behersket crossvinden og leverte en solid førsteomgang. Robert Noddeland med RV4 var nestemann på lista og leverte også en bra omgang, men det var ganske tydelig at han hadde ikke fått trent så mye i år som tidligere, og han klarte ikke helt å matche Kenneth. Videre gikk det slag i slag uten store uhell. Einar Hagerup fra Larvik MFK fikk motorstopp midt i en Lazy Eight med sin PT-19 Cornell, men klarte en nødlanding uten store skader, dog uten poeng. Jan Lødner valgte å stå over første omgang med sin P51 Mustang da han var redd for å slippe opp for strøm etter en del motortesting. Etter første omgang ledet Kenneth foran Ingolf Steffensen fra Bærum MFK med Knut Aker fra Vingtor på tredje plass, men mye kunne endre seg.
Siden statisk bedømming for F4C fortsatt pågikk og det også var dukket opp en god del publikum, ble det avgjort at andre omgang for F4H skulle flys etter en liten pause. Vinden hadde nå tatt seg opp noe og var til tider oppe i ca. 6 m/s, men den hadde også dreid og kom nå langs stripa fra vest. Omgangen ble tildels spennende da vinden varierte noe, men heldigvis unngikk vi store uhell. Einar Hagerup opplevde nok en gang motorkutt, men fikk denne gangen til en tellende landing uten noe skade. Jan Lødner mistet blyvekta fra nesa idet han skulle ta av og avbrøt, heldigvis før han kom i lufta. Resten av omgangen forløp uten uhell, dog ikke uten vindskapt dramatikk. Ingolf Steffensen ble nesten disket for bruk av ulovlig copilot da han utbrøt: "Nå er det Vårherre som flyr, det er ihvertfall ikke jeg!" Etter andre omgang ledet fortsatt Kenneth, men Knut Aker fra Vingtor hadde flydd seg opp til andre plass og Robert til tredje. Thomas Nilsen fra Os Aeroklubb med Ultimate 10-300 var nå på fjerde plass med Ingolf Steffensen på femte, Per Holmen fra Tønsberg MFK med Messerschmidt 109F på sjette, Einar Hagerup på syvende og Jan Lødner på åttende plass.
Statisk bedømming for F4C var nå avsluttet, men vinden lå nokså jevnt rundt 6 m/s, så det ble besluttet å vente litt med å starte flyging for F4C i håp om at vinden skulle avta noe. I mellomtiden ble statisk bedømming for F4H igangsatt, og det ble også foretatt trekning blant publikum i lotteriet som hadde pågått i kiosken. Hovedpremien, en komplett Discovery fra ST-Model, ble vunnet av Per Morten Løvsland.
Etterhvert løyet vinden, og første omgang F4C ble igangsatt. Etter statisk hadde Ingolf Steffensen med DHC-1 Chipmunk en liten ledelse på Per Iversen fra Bærum MFK med Super Stearman med Ole Henrik Torp fra Fredrikstad MFK med Miles Hawk Speed Six på tredje. Flygingen foregikk uten den store dramatikken. Heldigvis var det mest dramatiske da Øyvind Olsen fra Fredrikstad MFK slo rundt i landingen med sin Ju 87 Stuka uten at det ble noen skade på flyet. Svært solid flyging fra Per Iversen førte ham opp i en foreløpig ledelse og henviste Ingolf Steffensen til en andreplass. Ole H. Torp beholdt tredjeplassen med Jan Lødner med Cessna 182 på fjerde og Øyvind Olsen på femte.Andre flyomgang ble besluttet utsatt til søndag, da værmeldingen hadde lovet overskyet, men betydelig mindre vind.
Etter at flygingen for dagen var avsluttet var det tid for grillparty i det store teltet vi hadde fått låne for anledningen. Jentene, med Ida Simonsen og Samira Moen i spissen, hadde kjøpt inn grillmat og det ble riktig så trivelig langt utover i de små timer.
Søndagen kom med lavt skydekke, yr og vindstille. Etter testflyging på formiddagen ble det avgjort at skydekket var for lavt, og konkurransen ble utsatt. Pga. at folk hadde tildels lang reiseveg ble det avgjort at tredje omgang F4H og F4C ble avlyst, og andre omgang F4C ble utsatt til kl. 1300 i håp om at det skulle bli litt mindre yr i lufta. Ole H. torp kunne ikke vente så lenge og måtte dessverre reise uten å få flydd andre omgang, og vi sto igjen med fire deltakere. Flygingen gikk greit for disse, bortsett for Øyvind Olsens Stuka som slo rundt allerede i starten denne gangen.
Etter en endelig utregning gikk vi direkte til premieutdelingen, og takket være våre sponsorer Elefun, RcPro, Norwegian Modellers, EurekaRC, Lantz Auto og Trucknor Kristiansand hadde vi et rikholdig premiebord i tillegg til medaljer, diplomer og glasspremier fra NLF. F4C klassen ble vunnet av Per Iversen, Bærum MFK med Super Stearman, andreplass gikk til Ingolf Steffensen, Bærum MFK med DHC-1 Chipmunk og tredjeplass til Jan Lødner, Forus med Cessna 182.
F4H ble vunnet av Kenneth Lunde, Agder MFK med SV4B Stampe, andreplass gikk til Knut Aker, Vingtor med Tucano EMB312 og tredjeplass til Ingolf Steffensen, Bærum MFK med DHC-1 Chipmunk. I tillegg var det avstemming over publikums favoritt, og vinneren ble Knut Akers Tucano EMB312. Premien for dette var en plakett fra NLF med en bit av en tysk Ju 88 påmontert. For fullstendige resultater med poengsummer, vennligst sjekk linken under.
Etter at premieutdeling og fotografering var avsluttet var det tid for pakking og hjemreise. Tilbakemeldingene vi fikk var utelukkende positive, og det ble uttrykt sterke ønsker om at vi skulle avholde NM neste år også, og gjerne flere år! Med unntak av enkelte små detaljer hadde arrangementet vært perfekt, og alle var kjempefornøyde. For oss som var med å arrangere dette ga det absolutt mersmak, og det blir nok ikke siste gang det blir avholdt skalastevne på Evje!
|
||||