REGLER FOR EVJE MODELLFLYPLASS
§1 Medlemskap og gjesteflyging
• Modellflyplassen er åpen for gyldige medlemmer i Agder Modellflyklubb (AMFK).
• Andre NLF-medlemmer kan gjestefly med et AMFK-medlem inntil 3 ganger.
Gjesteflyging koster kr 100 pr dagsbesøk. VIPPS nr: 11 27 69
§2 Ankomst og avreise
• Ved innkjøring skal bommen alltid legges ned, men trenger ikke å låses.
• Parker iht. til områdekartets anvisninger.
• Før avreise: husk å låse kjøkken, batteribua, konteiner og toalett, og heng nøkkelknippet i hangeren som låses med kodelås. Rydd opp, og ta søppel med hjem.
• Ved utkjøring skal siste modellflyger som forlater plassen alltid låse bommen, selv om det er mikrofly- og/eller landbruksaktivitet på området.
§3 Helse, miljø, sikkerhet
• Tilskuere skal oppholde seg i sosialt område.
• Hunder skal være i bånd.
• Det er forbudt å ferdes på åkeren. Ved utelanding/havari, se under §6.4.
• Førstehjelpsutstyr finnes i kjøkkenbua, og brannslokkingsutstyr finnes i hangar.
• Hvis alene; ha mobilen på deg i tilfelle personskade og du trenger medisinsk hjelp.
• Modellflyhåndboken (MFH) finner du på NLF/Modellflyseksjonens hjemmeside.
Papirkopi finner du på kjøkkenet.
§4 Støy
• Det er foreløpig ingen formelle støyregler på Evje. Det forventes at den enkelte pilot gjør sitt ytterste for å redusere støypåvirkningen på miljøet. Det bør vises særskilt hensyn på søndager og helligdager pga. helligdagsfreden.
• Totaktsmotorer over ca. 30cc, og turbinjetmotorer, er oftest de som trenger særskilte støydempende tiltak.
• Enkle støydempende tiltak kan være: canisterpotte i stedet for ”pitts-potte”; silikonslangestuss på utblåsingen; propell med høyere stigning (pitch); og karbonpropell i stedet for trepropell. Ikke bruk mer motorkraft enn nødvendig og overhold flyområdets geografiske begrensninger.
• Dersom flykolleger kritiserer støynivået på modellen din, så er det en velment henstilling. Vær konstruktiv.
§5 Mikroflyging
• Mikroflyaktivitet har prioritet over modellflyaktivitet. Ved indikasjon på avgang/landing med mikrofly (oppstart ved mikrohangar, eller mikrofly i nærheten), skal modellflyaktiviteten avsluttes så raskt som mulig, og det trekkes vekk fra stripeskulder. Fjern også hindringer (solskjermer etc.) fra stripeskulder. Rekker du ikke å lande før mikrofly har takset ut på banen, eller er på innflyging; så hold modellen godt klar av stripa til situasjonen er avklart. Dersom nødvendig skal modellen landes på åkeren for å unngå konflikt/kollisjon med mikrofly under avgang/landing.
• Ved mikroflyaktivitet bør det utpekes en ”flygeleder” som har ansvar for å følge ekstra nøye med på aktiviteten ved mikrohangaren.
§6 Flyoperative regler
§6.1 Flytider
• Mandag til lørdag: 0800 -2200. Søndager og helligdager: 1200-2200.
• Disse tidsbegrensinger gjelder ikke seilfly og stillegående elektromodeller.
• Styret kan midlertidig endre flytidene ved treff og konkurranser.
§6.2 Før flyging
• Modellen skal tilfredsstille tekniske krav iht. MFH § 5
• Du skal ha gyldig kompetansebevis iht. MFH § 5.3
• ”Fail Safe” skal være programmert iht. MFH § 5.2.2
• Utfør en ”daglig teknisk inspeksjon” på modellen før første flytur.
• Turbinjetflyging er forbudt dersom det er meldt gult eller rødt skogbrannvarsel.
• Bruk ”gressbeskytterplate” ved turbinjetstart.
• Motorkjøring/testing over lengre tid skal foregå i ”rusegropa”.
• Ved start av forbrenningsmotor skal modellen sikres forsvarlig. Startboksene/bordene gir god sikring.
• En modell med motoren i gang, eller motorbatteriet innkoplet, skal ikke stå uten tilsyn/sikring.
• Avklar med andre flygende piloter om du eventuelt kan fly samtidig. Gjør dette før du starter forbrenningsmotor.
• Motormodeller kan takse ut fra depotet dersom det er fri bane ut til stripa; hvis ikke skal modellen sikres.
§6.3 Under flyging
• Flyområdet (se områdekart) skal overholdes av motormodeller.
• Stillegående elektrosjøfly er unntatt fra flyområdet og kan flys på/over elva.
• Seilfly er unntatt fra flyområdet og kan i tillegg krysse over depotet i stor høyde.
• Avganger og landinger skal foretas på stripa og annonseres.
• Håndkast skal foretas slik at modellen ikke kan havne i, eller over, depotet.
• Piloter skal stå i ”pilotboksen” under flyging. Informer hverandre om intensjoner.
• Unngå å fly med energi inn mot depotet.
• Helikopter/droner skal ikke hoveres ut av, eller inn i, depotet.
• Hovering med helikopter/droner på stripa skal avtales med berørte piloter på forhånd.
• Ved 3D-flyging/hovering skal det tas tilbørlig hensyn til andre som befinner seg på flyplassen, spesielt i sosialt område.
• Motormodeller har vikeplikt for seilfly.
§6.4 Etter flyging
• Motormodeller skal ikke takses inn i depotet. Motoren stanses på stripa før modellens nese vendes mot depotet, og deretter hentes modellen. Dette gjelder både forbrennings- og elektromotor.
• Ved henting av modell ved utelanding/havari skal man ta mest mulig hensyn til åkeren. Ikke flere enn strengt nødvendig skal bevege seg i åkeren, og man skal fortrinnsvis gå langsmed såranda. Det er ”crashbag” i hangaren, dersom det trengs.
• Uhell skal rapporteres til NLF iht. MFH § 6.3. Dette kan enkelt gjøres via klubbens hjemmeside.
Disse reglene skal ikke være til hinder for en givende hobby, men skal fremme en sikker, ansvarsbevisst og positiv utøvelse av modellflysporten.
